fbpx
Godło PPA: stylizowany czarno-biało-czerwony tukan na czarnym tle

Dziesięć spektakli w Nurcie OFF

I etap Konkursu na Najciekawsze Wydarzenie Nurtu Off 42. Przeglądu Piosenki Aktorskiej rozstrzygnięty! Cezary Studniak, dyrektor artystyczny PPA, i Paweł Krupski, główny producent PPA, zakwalifikowali do udziału w II etapie – czyli do wystawienia na PPA – następujące scenariusze:

„Lalki” – Kompania Primavera, reż. Dariusz Lewandowski
„Joseph Conrad i muzyka świata” – Ewelina Cassette, tekst i reż. Maciej Wojtyszko
„Polskie Halloween”, Kolektyw Zakład Pracy Zdalnej, reż. Agnieszka Małgowska
„Ballady i romanse – spektakl muzyczny” wg tekstu Adama Mickiewicza – reż. Ewa Żurakowska
„Mrówki” wg tekstu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej – reż. Ada Tabisz
„Rap Magister” – Olek Talkowski
„Gloria Amore Victis” – Dziewczyny i Chłopaki. Ale Bez Chłopaków (DIC. ABC) – Weronika Kowalska i Ewa Rucińska
„Plemię” – reż. Magdalena Młynarczyk
„Sońka, rzeczywistość czy jej zaklinanie” – Ewelina Ciszewska i absolwenci wrocławskiej AST
oraz „Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)” – Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski (spektakl przeniesiony z poprzedniej edycji)

To już szesnasta edycja Nurtu Off, podczas każdego Przeglądu od 2006 roku widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Autorzy wybranych w I etapie konkursu scenariuszy otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tysięcy zł. Swojego faworyta wybiera też publiczność spektakli offowych i nagradza statuetką Tukana Publiczności.

42. Przegląd Piosenki Aktorskiej zaplanowany jest na dni 18-27 marca 2022; pełny program ogłosimy na konferencji prasowej w lutym.

„Lalki”
To będzie koncert-performance o polskich kobietach we współczesnej Polsce, „Pussy Riot w teatrze Piny Bausch”, jak piszą o tym przedsięwzięciu realizatorzy. Złoży się nań kilkanaście utworów polskiej „męskiej” muzyki rockowej w kobiecych interpretacjach – m.in. piosenki Spiętego, Republiki, Maanamu, Kultu, Lao Che, Nosowskiej – a także zespołu Boys.
Scenariusz i reżyseria: Dariusz Lewandowski
Występują: Karolina Nowakowska, Kaja Mianowana oraz Magdalena Rossowska, Urszula Rossowska, Mary Pawłowska – solistki grupy wokalnej Decybele i Piotr Aleksandrowicz (gitara)

„Joseph Conrad i muzyka świata”
Tekst Macieja Wojtyszki plus rozmaite, mniej lub bardziej znane piosenki, arie i pieśni w interpretacji Eweliny Cassette, aktorki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Rzecz o dziwnych losach Europejczyków ostatnich dwóch stuleci, o uniwersalnych pragnieniach, o tożsamości, o tym, co w istocie kryje się pod strasznym słowem „globalizacja”. A przede wszystkim o miłości, której niestraszna odległość – ani w przestrzeni, ani nawet, jak może się okazać, w czasie.
Tekst i reżyseria: Maciej Wojtyszko, muzyka, aranżacje, kierownictwo muzyczne: Dawid Sulej Rudnicki, scenografia i kostiumy: Rafał Szumera
Występuje: Ewelina Cassette (pomysłodawczyni projektu), muzycy: Grzegorz Bąk, Michał Peiker, Dawid Sulej Rudnicki

„Polskie Halloween”
„W Halloween przebiorę się za Polskę” – jedno z haseł wypisanych na kartonach w trakcie
protestów Strajku Kobiet stało się inspiracją spektaklu o zmaganiach z obecnym systemem. To będzie opowieść o zmierzchu patriarchatu i sprzeciwie wobec rzeczywistości, obraz polskich demonów reprezentujących różne aspekty opresji społecznych. Kampowy, eklektyczny show z wykorzystaniem motywów z różnych form i dzieł kultury masowej: szopki politycznej, karnawału, dziadów, telewizyjnych show.
Tekst: Leena Makoff, reżyseria: Agnieszka Małgowska, dramaturgia: Karolina Micuła, Kamil Bloch, Agnieszka Małgowska, Monika Rak, muzyka: Tymoteusz Witczak, kostiumy: Monika Skomra, choreografia: Krzysztof Lubka
Występują: Karolina Micuła, Kamil Bloch, Monika Rak

„Ballady i romanse – spektakl muzyczny”
Nasza epoka, zdominowana przez media elektroniczne, zdaje się coraz mocniej zwracać ku duchowości i ku naturze. Spektakl jest współczesnym spojrzeniem na romantyczność jako trend w polskiej kulturze. Teksty z „Ballad i romansów” Mickiewicza uzupełni ekspresja „organiczna” (oddech, ruch), śpiew, onomatopeiczne melorecytacje i ludowe zaśpiewy, instrumenty dawne: drumla i gong, i muzyka elektroniczna.
Autorka koncepcji, aktorka w spektaklu: Ewa Żurakowska, autor koncepcji muzycznej, wykonawca muzyki elektronicznej: Tomasz Wódkiewicz, współpraca dramaturgiczna: Marek Haisig, scenografia, kostium, projekcje video: Iwona Bandzarewicz

„Mrówki”
Tekst Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej z 1936 roku przez metaforę mrowiska pokazuje stereotypowy obraz rodziny i wizję systemu totalitarnego, w którym jednostka nie ma prawa do samostanowienia. W takim systemie macierzyństwo przestaje być aktem miłości i świadomym wyborem, a zamienia się w przymus i sposób kontroli. Spektakl opowiada o moralnym dylemacie, z którym (choćby hipotetycznie) mierzy się dziś każda dziewczyna w Polsce, a jej decyzja staje się narzędziem politycznych interesów i prywatnych korzyści.
Inscenizacja z wykorzystaniem lalek, animacji, video, dubbingu i muzyki na żywo.
Reżyseria i scenariusz na podstawie dramatu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej: Ada Tabisz, muzyka: Dominik Skwarek, scenografia: Magdalena Gładysiewicz, Mateusz Zilbert, konstrukcja lalek i scenografii: Mateusz Zilbert
Występują: Katarzyna Górska, Marcelina Kieres, Piotr Starczak, Dominik Skwarek, Magdalena Gładysiewicz, Mateusz Zilbert

„Rap Magister”
Pierwsza na świecie praca magisterska w formie rapu powstała w ubiegłym roku w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, a dotyczy biografii artystycznej Tomasza Kota ze szczególnym uwzględnieniem jego ról filmowych. Autorem pracy jest Olek Talkowski. Pisząc tekst, planował zaprezentowanie go na scenie, podczas koncertu z komisją i publicznością na widowni. Ze względu jednak na pandemiczny lockdown, dyplom absolwenta AST otrzymał przez internet. Występ we Wrocławiu będzie prawykonaniem dzieła.
Tekst i wykonanie: Olek Talkowski, scenografia: Marcin Chlanda

„Gloria Amore Victis”
Obywatelki mają dość. Domagają się miesięcznic, pomników, memoriałów (zarezerwowanych dotąd dla ofiar powstań, bitew i narodowych katastrof) także dla złamanych – niejednokrotnie w równie dramatycznych i heroicznych okolicznościach – serc. „Dziewczyny i chłopaki. Ale bez chłopaków” (DIC. ABC) to założona przez aktorkę Weronikę Kowalską i reżyserkę Ewę Rucińską pandemiczna, domowa grupa muzyczna, definiująca swój styl muzyczny jako „odd romantic”. Dziewczyny zapraszają na feministyczny stand-up muzyczny, inspirowany tytułem ironicznej rzeźby Oskara Dawickiego, nawiązującej do poetyki typowych tablic „ku czci”, a opiewającej wszystkich nieszczęśliwie zakochanych.
Twórczynie: Weronika Kowalska – aktorka, wokalistka i współautorka scenariusza / kierownictwo muzyczne, Ewa Rucińska – aktorka, wokalistka i współautorka scenariusza / reżyseria, światła, Elżbieta Tolak – scenografia, kostiumy

„Plemię”
Ubuntu to afrykańskie pojęcie, oznaczające system etyczny oparty na relacjach międzyludzkich i pomocy bliźniemu. Na jakich zasadach współcześnie funkcjonują społeczności, grupy, wspólnoty? Życie w pędzie i skupienie na sobie odcina nas od pierwotnej potrzeby bycia razem, we wspólnocie, w której siłą napędową nie jest niechęć i nienawiść do innej grupy czy przekonań, tylko dobra komunikacja, wsparcie i bliskość. Wspólny rytm i pieśni zawsze były ważne w społecznościach. Artyści zapraszają na improwizowane, performatywne spotkanie, na którym chcą znaleźć i wymyślić takie pieśni, jedną z nich, o ile się uda – wspólnie z widzami.
Scenariusz i dramaturgia: Magdalena Młynarczyk i Miłosz Broniszewski, reżyseria: Magdalena Młynarczyk, opieka scenograficzna: Nina Janiak, opieka muzyczna: Adriana Paprocka
Występują: Miłosz Broniszewski, Nina Janiak, Adriana Paprocka, Julia Bochenek, Maciej Łabaz

„Sońka – zderzenie z rzeczywistością czy jej zaklinanie”
Na bazie tekstu Ignacego Karpowicza („Sońka”) studenci Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu w ramach koła naukowego stworzyli projekt, który ze względu na lockdown nigdy nie doczekał się premiery. Prócz najmłodszej w zespole Natalii Dudziak, są już po dyplomach, ale sceniczną prezentację chcą teraz oprzeć na doświadczeniach z tamtej pracy. Opiekę artystyczną nad projektem sprawuje Ewelina Ciszewska, aktorka pantomimy, dziekan wydziału lalkarskiego wrocławskiej AST.
Koncept i opieka artystyczna: Ewelina Ciszewska
Występują: Anna Chorostecka, Ewa Dobrucka, Ula Kobiela, Andrzej Ogłoza, muzyka na żywo: Natalia Dudziak

„Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)” – spektakl przeniesiony z poprzedniej edycji
Bunt i niezgoda, walka o siebie, walka z bóstwem, a jednocześnie przemożna potrzeba odnalezienia i nazwania Boga – mało znany tekst Janusza Korczaka staje się kanwą offowego spektaklu. Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski (aktorka i muzyk, zdobywcy Tukana Off na 38. PPA za spektakl o internetowym hejcie) chcą nieco „odczarować” Korczaka, pamiętanego głównie jako autora książek dla dzieci, pioniera nowoczesnego wychowania i ofiarę Holokaustu. W poszukiwaniu formuły tej ceremonii czy scenicznej liturgii otrą się zapewne o świętokradztwo, ale ich poszukiwaniom towarzyszyć będzie określenie: ECCE HOMO.

Font Resize
Ustawienia kolorów