fbpx
grafika PPA, autor Damian Styrna

O festiwalu

41. Przegląd Piosenki Aktorskiej odbędzie się w dniach 11-20 czerwca 2021. Udało się zachować większość koncertów z ubiegłorocznego programu. Bilety sprzedajemy od 22 maja, kody dostępu do wydarzeń online – od 24 maja.

Kovacs,  okrzyknięta przez media holenderską Amy Winehouse, ma głos o surowej barwie, niekonwencjonalny wygląd, a każdy jej koncert to prawdziwy popis wokalnych możliwości.
Pussy Riot –  głośne w formie, zdecydowane w poglądach i wyraziste w treści, a za swoją działalnością publiczną w ojczyźnie i za jej granicami płacą bardzo wysoką cenę.
Renata Przemyk, jedna z najbardziej charyzmatycznych polskich wokalistek zaśpiewa w duetach z mężczyznami: m.in. Adamem Nowakiem, Czesławem Mozilem, Johnem Porterem.
Mary Komasa jest głosem pokolenia dzisiejszych trzydziestolatków, śpiewa o sprawach dotyczących setek tysięcy dziewczyn i kobiet, a jednak odcina się od masowej popularności.
Magda Kumorek – aktorka i wokalistka, wystąpi w nowym, solowym, autorskim projekcie: to powściągliwie eleganckie własne teksty i kompozycje o kondycji współczesnej kobiety-artystki, na głos i fortepian.
Ivo Dimchev, pochodzący z Bułgarii performer i choreograf, kompozytor i wokalista, laureat międzynarodowych nagród, ceniony pedagog i promotor młodej sztuki, swoim emploi nawiązuje do estetyki queer, choć i w tej formie nie jest jednoznaczny. Ma niezwykłą barwę głosu i imponujący warsztat wokalny.
Salvador Sobral z Portugalii, laureat konkursu Eurowizji, wrócił na scenę po przeszczepie serca i wyśpiewuje apoteozę życia, radości i nadziei.

Spektakl „Być jak Beata” z piosenkami Beaty Kozidrak z Teatru Współczesnego w Szczecinie, udowadnia, że (przynajmniej w teatrze) wszystko jest możliwe – nawet najbardziej niepozorny emerytowany policjant, zakonnica czy właściciel bistra z kebabem mogą „być jak Beata”.
„Złota skała. Opowieść o Robercie Brylewskim”, z Teatru Studio to opowieść o ojcu chrzestnym polskiego punka, która staje się okazją do postawienia elementarnych pytań o własne życiowe wybory.  „Boże! Ojczyzna! – Ale jaka?” to koncert w reż. Bogusława Sobczuka, w którym poezje o Polsce będą recytować aktorzy-mistrzowie słowa, a śpiewać – młodzi wokaliści.

Będzie można obejrzeć też spektakle dyplomowe szkół teatralnych z ubiegłego roku: „Przybysza” w reż. Wojciecha Kościelniaka i „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” w reż. Agaty Dudy-Gracz z warszawskiej AT oraz „Innych ludzi” w reż. Macieja Stuhra z wrocławskiej filii AST.

Bez większych zmian przedstawimy koncerty, które budzą najwięcej emocji: Finał Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki  i Galę.  Koncert Finałowy składa się z dwóch części. Pierwszą część koncertu –  występy finalistów konkursu – wyreżyseruje Paweł Palcat. W drugiej części wystąpi Ralph Kaminski z piosenkami Kory. Koncert Galowy pod tytułem „Wiązanka pieśni miłosnych” reżyseruje Jan Klata.

Konkurs Off odbywa się po raz piętnasty, podczas każdej edycji PPA widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Autorzy projektów otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tysięcy zł.

Do realizacji wybrano siedem spektakli, jednak z przyczyn losowych jeden z nich przenosimy na kolejny rok. Zobaczymy więc następujące przedstawienia: „Najczęściej zadawane pytania. Rewia Drag Queen”, Novy Ruch Teatr, reż. Piotr Soroka, „Bronisław Piłsudski Was Here. Musical na wałki”, Fundacja Pomysłodalnia, „Kwadrat”, reż. Ewa Kaim, „Mury krzyczą albo Uliczna śpiewka”, reż. Magda Drab, „Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, reż. Robert Traczyk, „Biała szmata”, reż. Magdalena Nykiel. Oceniać je będzie jury w składzie: Agata Saraczyńska – dziennikarka, Filip Zawada – pisarz, muzyk, fotograf, Grzegorz Laszuk – reżyser, szef Komuny Warszawa, i Tomasz Leszczyński – aktor, muzyk.

 Nowości

PPA przybiera formę hybrydową: większość koncertów i spektakli będzie można oglądać na żywo i online (transmisje i emisje nagrań).

Nowością jest także obecność PPA na niedawno otwartej Scenie w Podwórku, w Imparcie. Przenosimy tam koncert Renaty Przemyk, i zapraszamy na „Ostatni bastion romantyzmu” duetu Karaś/Rogucki oraz koncert grupy Huncwot z Natalią Sikorą.

Jest też nowy plakat autorstwa Damiana Styrny, grafika, absolwenta Wydziału Grafiki ASP w Krakowie, autora scenografii i animacji do wielu spektakli (np. „Mistrza i Małgorzaty” Teatru Muzycznego Capitol), koncertów (np. gali z piosenkami Brela na  33. PPA) i realizacji tv.
Plakat można będzie kupić w sklepiku Capitolu i online, w cenie 30  zł.

Nowy adres

Festiwal zmienia także adres internetowy: można nas teraz znaleźć na ppa.teatr-capitol.pl.  Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, mecenasem – Miasto Wrocław.


Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki

Wstępne przesłuchania, czyli I etap Konkurs Aktorskiej Interpretacji Piosenki, odbyły się 2 i 3 lutego 2020 w Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu.

11 czerwca 2021 przed publicznością w Capitolu wystąpili:

Piotr Bumaj, aktor Teatru Polskiego w Szczecinie. Zaśpiewał dwie piosenki: „Rejtan, czyli raport ambasadora” Jacka Kaczmarskiego i „Ukrainę” (znaną też jako „Hej sokoły”, kompozycję Macieja Kamieńskiego z tekstem anonimowego autora). Akompaniowali mu Radosław Ułoga, Maciej Marcinkowski, Piotr Poprawski, Kamil Żuchowski (fortepian, bas, perkusja, saksofon, flet prosty).

Malwina Czekaj – aktorka Teatru Baj w Warszawie, laureatka nagrody im. Leona Schillera. Zaśpiewała „Oczy kamienic” zespołu L. Stadt i Konrada Dworakowskiego, i „Filmową miłość” Artura Rojka z repertuaru Myslovitz. Akompaniował jej Patryk Kraśniewski na fortepianie.

Duet wokalno-instrumentalny Kamil Owczarek i Patrycja Mizerska. Oboje są absolwentami Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zaśpiewali własną kompozycję „Leżenia” do słów Mirona Białoszewskiego i „Czemu wciąż jest czwartek” zespołu Pogodno. 

Marta Dzwonkowska – wokalistka Girls on Fire, aktorka, anglistka, związana z Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Zaśpiewała „Wiersze Mateusza”, kompilację wybranych publicznych wypowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego z muzyką Łukasza Damrycha i „Naprawdę nie dzieje się nic” Grzegorza Turnaua i Michała Zabłockiego. Akompaniowali jej: Łukasz Damrych – instrumenty klawiszowe, Wojciech Buliński – perkusja, Wojciech Bergander – gitara basowa.

Dominika Feiglewicz – aktorka, absolwentka krakowskiej PWST, w Teatrze Słowackiego w  Krakowie odpowiada za tworzenie przestrzeni i wydarzeń dostępnych osobom z niepełnosprawnościami. Wykonała w języku migowym „The Pocket Knife” PJ Harvey i „*** nie potrafię”, kompozycję Nameny Lali do tekstu Haliny Poświatowskiej. Akompaniowała jej Natalia Orkisz – śpiew i looper.

Adrianna Górka – wokalistka, absolwentka Studium Musicalowego Capitol, uczestniczka V edycji Voice of Poland, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Zaśpiewała „Czerwone majtki” Tymona Tymańskiego ze wstawkami muzycznymi z „Trupa Joe” Nicka Cave’a i „Kto modli się za kogo” Romana Kołakowskiego z tekstem Edwarda Stachury. Akompaniował jej Michał Hadasik na fortepianie.

Dominika Kierpiec-Kontny – wokalistka i wiolonczelistka, kompozytorka i songwriterka w zespole SĄSTĄD, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Entuzjastka kultury Górnego Śląska – autorka projektu „Śląsko Bajarka”. Z Rafałem Kierpcem, który akompaniował jej na looperze, zaśpiewali „Jestem zdrowy” Maksymiliana Myszkowskiego, Karola Poziemskiego i Borysa Przybylskiego, i „Kołysankę dla okruszka” Seweryna Krajewskiego i Agnieszki Osieckiej.

Paweł Kowalczyk – czyli Kovalczyk, producent, kompozytor, autor tekstów, laureat wielu konkursów i przeglądów piosenek. Zaśpiewał „Patointeligencję” Maty, w aranżacji własnej i Filipa Kuncewicza i „Tango w domu wariatów” Astora Piazzolli w aranżacji Patryka Sztabińskiego, z tekstem Michała Zabłockiego. Akompaniował mu Patryk Sztabiński na akordeonie.

Jowita Kropiewnicka – studentka Akademii Teatralnej w Warszawie, laureatka konkursu „Pamiętajmy o Osieckiej”. Zaśpiewała „Dziewczynę Judasza” Jakuba Gawlika i Sławomira Narlocha i „Ophelię” Michała Lisa i Marii Peszek.

Dorota Kuziela-Brudzińska – songwriterka, kompozytorka, poetka, multiinstrumentalistka, laureatka Grand Prix im Jonasza Kofty na Międzynarodowym Festiwalu Bardów OPPA. Akompaniując sobie na skrzypcach, zaśpiewała „Hymn o miłości” z Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian z muzyką Czesława Niemena i własną kompozycję „Cichuteńko”.

LENDA/KOZUB, czyli Paulina Lenda-Kozub i Piotr Kozub, małżeństwo muzyków, laureaci 24. OFPA w Rybniku. Zaśpiewali „To, co mam”, kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub i „Ej, raz”, tradycyjny utwór z repertuaru Charles’a Aznavoura w tłumaczeniu Wojciecha Młynarskiego, oraz na życzenie jury trzecią piosenkę: „Onoda”, kompozycję autorstwa własnego i Marcina Borsa z tekstem Pauliny Lendy-Kozub.

Marta Mazurek – aktorka filmowa i telewizyjna, szerokiej publiczności znana z serialu „Wojenne dziewczyny” i filmu „Córki dancingu”. Zaśpiewała „Balladę o sierotce” Jana Malisza i „The Devil” PJ Harvey w tłumaczeniu Michaliny Olszańskiej. Grała na fortepianie, towarzyszyły jej Maria Klich na lirze korbowej i Katarzyna Kapela na bębnie. 

Katarzyna Miednik – wokalistka, kompozytorka i autorka, laureatka wielu polskich i międzynarodowych festiwali, dyplomantka Studium Musicalowego Capitol. Zaśpiewała „Człowieku, jak masz żyć” Kurta Weilla i Bertolta Brechta w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego i autorską kompozycję „Tango”. Akompaniowali: jej Łukasz Damrych – fortepian, Wojtek Bergander – kontrabas, Wojtek Buliński – perkusja. 

Jakub Mieszała – absolwent wrocławskiego Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych. Zaśpiewał „XI” zespołu „Buldog” do słów Stanisława Barańczaka i „Dobranockę” Zenka Kupatasy. Akompaniowali mu Tomasz Gadzina na akordeonie, Miłosz Andrzejewski na altówce i Dawid Jędrzejczyk na gitarze akustycznej.

Patrycja Mizerska – wokalistka, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej, nagradzana na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach. Zaśpiewała „Bierną”, kompozycję własną i Kamila Owczarka, i „Why did you stop loving me” Czesława Niemena z repertuaru zespołu SBB. Akompaniowali jej Kamil Owczarek na wiolonczeli i Stanley Łopuszyński na fortepianie.

Michał Murawski – absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie, Filii w Białymstoku, laureat OFPA Reflektor w Koszalinie. Zaśpiewał „Govindam” Huberta Dobaczewskiego i „The end” The Tiger Lillies. Akompaniował mu Jakub Olszewski – perkusja/ gitara. 

Kinga Rutkowska – absolwentka Wydziału Wokalistyki Estradowej łódzkiej Akademii Muzycznej, reprezentuje Klub Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych w Warszawie. Zaśpiewała „Nim przyjdzie wiosna” Czesława Niemena z tekstem Jarosława Iwaszkiewicza i „Odwrót” Jerzego Satanowskiego i Jana Wołka. 

Judyta Wenda – aktorka, wokalistka, NOWA SCENA w Bydgoszczy. Zaśpiewała „Biegnij dalej sam” z muzyką Piotra Emade Waglewskiego i Mariusza Obijalskiego i tekstem Bartka Fisza Waglewskiego i „Radość o poranku” Jonasza Kofty z muzyką Juliusza Loranca. Akompaniowali jej  Ignacy Jan Wiśniewski – instrumenty klawiszowe, Bartek Werachowski – gitara basowa.

Paulina Wróblewska – studentka Akademii Teatralnej w Warszawie. Zaśpiewała „Małgośkę” Katarzyny Gaertner i Agnieszki Osieckiej, i „Nie pytaj o Polskę” Grzegorza Ciechowskiego. Grała na pianinie, akompaniował jej Rafał Rokicki na gitarze elektrycznej. 

Monika Zapaśnik – legniczanka, anglistka, wokalistka i tekściarka, członkini zespołu HuRaban. Zaśpiewała „Gwałć mnie”, własny tekst na podstawie „Rape me” Kurta Cobaina i „Com uczynił?” z muzyką Czesława Niemena i Hanny Włodarczyk, z tekstem Bolesława Leśmiana i Anny Podczaszy, i na życzenie jury trzecią piosenkę: „Kobiety są złe”, kompozycję własną i Hanny Włodarczyk, z własnym tekstem. Akompaniowały jej Hanna Włodarczyk na gitarze klasycznej i Fabiana Raban na kontrabasie. 

Piotr Zubek – wokalista, zwycięzca wielu festiwali i konkursów wokalnych. Zaśpiewał „Zielony”, kompozycję własną i Dominika Światkowskiego, z własnym tekstem, i „Tnę, tnę, tnę, czyli kariera damskiego fryzjera” Macieja Małeckiego i Grzegorza Wasowskiego, oraz na życzenie jury trzecią piosenkę, „Balladę o późnej starości Don Kichota” Jerzego Derfla i Wojciecha Młynarskiego. Akompaniował mu na fortepianie Dominik Światkowski.


Nagrody w Konkursie

To 3 tysiące złotych dla każdego uczestnika Konkursu zakwalifikowanego do Finału, a dla zwycięzców:

  • Grand Prix – statuetka Tukana Złotego i 25 tysięcy złotych
  • statuetka Tukana Dziennikarzy
  • statuetka Tukana Publiczności
  • nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy złotych
  • nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – 4 tysiące złotych wraz z zaproszeniem do udziału w 28. edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii
  • nagroda Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu – 50 godzin sesji nagraniowej w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering)
  • Nagroda Specjalna Radia RAM – koncert RAM Session zorganizowany we Wrocławiu i transmitowany na 89,8 FM oraz w internecie.

Konkurs składa się z trzech etapów. W dwóch pierwszych etapach wykonawców ocenia Rada Artystyczna PPA, w której skład wchodzą: Maja Kleszcz, Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk. W III etapie, czyli w Finale, występy oceniać będzie Jury w składzie: Anna Gacek – dziennikarka muzyczna, Renata Przemyk – wokalistka, Justyna Szafran – aktorka,  Marcin Liber – reżyser i Jacek „Budyń” Szymkiewicz – muzyk.


Przegląd Piosenki Aktorskiej to chyba jedyny na świecie festiwal poświęcony w całości sztuce piosenki w teatrze. Dziś na scenie – nie tylko musicalowej, ale także, a może przede wszystkim, w teatrze dramatycznym – piosenka nie jest już tylko dodatkiem. To pełnoprawny sposób prezentacji myśli twórczej, czasem istotniejszy niż słowo mówione. Obserwacjom, jak muzyka i słowo wzajemnie się uzupełniają i współtworzą nową jakość, poświęcony jest wrocławski festiwal.

Formuła PPA poszerzyła się ogromnie w ostatnich latach. Co roku gościmy we Wrocławiu wielu znakomitych artystów teatru i piosenki z Polski i zagranicy. Łączy ich jedna wspólna cecha: charyzma w interpretacji piosenek. Do tej pory gościliśmy we Wrocławiu między innymi: Jamiego Culluma, Laurie Anderson, Marianne Faithfull, Nicka Cave’a, Patricię Kaas, The Tiger Lillies, Antony’ego (and the Johnsons), Gogol Bordello, Amandę Palmer, The Magnets, Brendana Perry’ego, Lisę Gerrard, Johna Cale’a, Marka Lanegana, a także zespół legendarnego Berliner Ensemble z „Operą za trzy grosze” w reż. Roberta Wilsona, „Muszkę owocówkę” w reż. Christopha Marthalera z teatru Volksbuehne czy „Wojnę” w reż. Vladimira Pankova (Chekhov International Theatre Festival i Edinburgh International Festival we współpracy z SounDrama Studio).


Przegląd Piosenki Aktorskiej jest finansowany przez Miasto Wrocław
Organizatorem Przeglądu jest Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Dyrektor Artystyczny PPA: Cezary Studniak
Główny Producent PPA: Paweł Krupski
Rada artystyczna PPA: Maja Kleszcz, Justyna Szafran, Konrad Imiela, Mariusz Kiljan, Michał Litwiniec, Krzysztof Mieszkowski, Jerzy Satanowski, Bogusław Sobczuk


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca


Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

Font Resize
Ustawienia kolorów