fbpx
Pegaz

Dziesięć spektakli w Nurcie OFF

I etap Konkursu na Najciekawsze Wydarzenie Nurtu Off 42. Przeglądu Piosenki Aktorskiej rozstrzygnięty! Cezary Studniak, dyrektor artystyczny PPA, i Paweł Krupski, główny producent PPA, zakwalifikowali do udziału w II etapie – czyli do wystawienia na PPA – następujące scenariusze:

„Lalki” – Kompania Primavera, reż. Dariusz Lewandowski
„Joseph Conrad i muzyka świata” – Ewelina Cassette, tekst i reż. Maciej Wojtyszko
„Polskie Halloween”, Kolektyw Zakład Pracy Zdalnej, reż. Agnieszka Małgowska
„Ballady i romanse – spektakl muzyczny” wg tekstu Adama Mickiewicza – Horsy/Żurakowska
„Mrówki” wg tekstu Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej – reż. Ada Tabisz
„Rap Magister” – Olek Talkowski
„Gloria Amore Victis” – Dziewczyny i Chłopaki. Ale Bez Chłopaków (DIC. ABC) – Weronika Kowalska i Ewa Rucińska
„Plemię” – reż. Magdalena Młynarczyk
„Sońka, rzeczywistość czy jej zaklinanie” – Ewelina Ciszewska i absolwenci wrocławskiej AST
oraz „Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)” – Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski (spektakl przeniesiony z poprzedniej edycji)

To już szesnasta edycja Nurtu Off, podczas każdego Przeglądu od 2006 roku widzowie mogą obejrzeć od sześciu do dwunastu offowych przedstawień. Autorzy wybranych w I etapie konkursu scenariuszy otrzymują dofinansowanie i wsparcie produkcyjne, a najlepsze przedstawienie nagradzane jest statuetką Tukana Off i nagrodą w wysokości 10 tysięcy zł.

Jurorami tej edycji off są: pisarka Weronika Murek, reżyser Jakub Skrzywanek i kompozytor Dominik Strycharski.

Swojego faworyta wybiera też publiczność spektakli offowych i nagradza statuetką Tukana Publiczności.


Lalki
To będzie koncert-performance o polskich kobietach we współczesnej Polsce, „Pussy Riot w teatrze Piny Bausch”, jak piszą o tym przedsięwzięciu realizatorzy. Złoży się nań kilkanaście utworów polskiej „męskiej” muzyki rockowej w kobiecych interpretacjach – m.in. piosenki Spiętego, Republiki, Maanamu, Kultu, Lao Che, Nosowskiej – a także zespołu Boys.

Joseph Conrad i muzyka świata
Tekst Macieja Wojtyszki plus rozmaite, mniej lub bardziej znane piosenki, arie i pieśni w interpretacji Eweliny Cassette, aktorki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Rzecz o dziwnych losach Europejczyków ostatnich dwóch stuleci, o uniwersalnych pragnieniach, o tożsamości, o tym, co w istocie kryje się pod strasznym słowem „globalizacja”. A przede wszystkim o miłości, której niestraszna odległość – ani w przestrzeni, ani nawet, jak może się okazać, w czasie.

Polskie Halloween
„W Halloween przebiorę się za Polskę” – jedno z haseł wypisanych na kartonach w trakcie
protestów Strajku Kobiet stało się inspiracją spektaklu o zmaganiach z obecnym systemem. To będzie opowieść o zmierzchu patriarchatu i sprzeciwie wobec rzeczywistości, obraz polskich demonów reprezentujących różne aspekty opresji społecznych. Kampowy, eklektyczny show z wykorzystaniem motywów z różnych form i dzieł kultury masowej: szopki politycznej, karnawału, dziadów, telewizyjnych show.

Ballady i romanse
Nasza epoka, zdominowana przez media elektroniczne, zdaje się coraz mocniej zwracać ku duchowości i ku naturze. Spektakl jest współczesnym spojrzeniem na romantyczność jako trend w polskiej kulturze. Teksty z „Ballad i romansów” Mickiewicza uzupełni ekspresja „organiczna” (oddech, ruch), śpiew, onomatopeiczne melorecytacje i ludowe zaśpiewy, instrumenty dawne: drumla i gong, i muzyka elektroniczna.

Mrówki
Tekst Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej z 1936 roku przez metaforę mrowiska pokazuje stereotypowy obraz rodziny i wizję systemu totalitarnego, w którym jednostka nie ma prawa do samostanowienia. W takim systemie macierzyństwo przestaje być aktem miłości i świadomym wyborem, a zamienia się w przymus i sposób kontroli. Spektakl opowiada o moralnym dylemacie, z którym (choćby hipotetycznie) mierzy się dziś każda dziewczyna w Polsce, a jej decyzja staje się narzędziem politycznych interesów i prywatnych korzyści.
Inscenizacja z wykorzystaniem lalek, animacji, video, dubbingu i muzyki na żywo.

Rap Magister
Pierwsza na świecie praca magisterska w formie rapu powstała w ubiegłym roku w krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, a dotyczy biografii artystycznej Tomasza Kota ze szczególnym uwzględnieniem jego ról filmowych. Autorem pracy jest Olek Talkowski. Pisząc tekst, planował zaprezentowanie go na scenie, podczas koncertu z komisją i publicznością na widowni. Ze względu jednak na pandemiczny lockdown, dyplom absolwenta AST otrzymał przez internet. Występ we Wrocławiu będzie prawykonaniem dzieła.

Gloria Amore Victis
Obywatelki mają dość. Domagają się miesięcznic, pomników, memoriałów (zarezerwowanych dotąd dla ofiar powstań, bitew i narodowych katastrof) także dla złamanych – niejednokrotnie w równie dramatycznych i heroicznych okolicznościach – serc. „Dziewczyny i chłopaki. Ale bez chłopaków” (DIC. ABC) to założona przez aktorkę Weronikę Kowalską i reżyserkę Ewę Rucińską pandemiczna, domowa grupa muzyczna, definiująca swój styl muzyczny jako „odd romantic”. Dziewczyny zapraszają na feministyczny stand-up muzyczny, inspirowany tytułem ironicznej rzeźby Oskara Dawickiego, nawiązującej do poetyki typowych tablic „ku czci”, a opiewającej wszystkich nieszczęśliwie zakochanych.

Plemię
Na jakich zasadach współcześnie funkcjonują społeczności, grupy, wspólnoty? Życie w pędzie i skupienie na sobie odcina nas od pierwotnej potrzeby bycia razem, we wspólnocie, w której siłą napędową nie jest niechęć i nienawiść do innej grupy czy przekonań, tylko dobra komunikacja, wsparcie i bliskość. Wspólny rytm i pieśni zawsze były ważne w społecznościach. Artyści zapraszają na improwizowane, performatywne spotkanie, na którym chcą znaleźć i wymyślić takie pieśni, jedną z nich, o ile się uda – wspólnie z widzami.

Sońka – rzeczywistość czy jej zaklinanie
Na bazie tekstu Ignacego Karpowicza („Sońka”) studenci Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu w ramach koła naukowego stworzyli projekt, który ze względu na lockdown nigdy nie doczekał się premiery. Prócz najmłodszej w zespole Natalii Dudziak, są już po dyplomach, ale sceniczną prezentację chcą teraz oprzeć na doświadczeniach z tamtej pracy. Opiekę artystyczną nad projektem sprawuje Ewelina Ciszewska, aktorka pantomimy, dziekan wydziału lalkarskiego wrocławskiej AST.

„Modlitwy (tych, którzy się nie modlą)” – spektakl przeniesiony z poprzedniej edycji
Bunt i niezgoda, walka o siebie, walka z bóstwem, a jednocześnie przemożna potrzeba odnalezienia i nazwania Boga – mało znany tekst Janusza Korczaka staje się kanwą offowego spektaklu. Małgorzata Wojciechowska i Maciej Zakrzewski (aktorka i muzyk, zdobywcy Tukana Off na 38. PPA za spektakl o internetowym hejcie) chcą nieco „odczarować” Korczaka, pamiętanego głównie jako autora książek dla dzieci, pioniera nowoczesnego wychowania i ofiarę Holokaustu. W poszukiwaniu formuły tej ceremonii czy scenicznej liturgii otrą się zapewne o świętokradztwo, ale ich poszukiwaniom towarzyszyć będzie określenie: ECCE HOMO.

Font Resize
Ustawienia kolorów