Część II: Donosy rzeczywistości
miejsce: Teatr Muzyczny Capitol, Duża Scena, ul. Piłsudskiego 67
data: 25 marca 2022, godz. 16:00 20:30
bilety: 170, 140 i 110 zł
Część I: Finalistki i Finaliści Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki
ok. 120 min
Reżyseria: Jerzy Jan Połoński, aranżacje, kierownictwo muzyczne: Dawid Sulej Rudnicki, scenografia: Damian Styrna, projekcje: Eliasz Styrna
Muzycy: Dawid Sulej Rudnicki (piano), Michał Peiker (perkusja), Grzegorz Bąk (bass), Krzysztof Bolek (gitary)
Finalistki i finaliści:
Malwina Czekaj – Analog Collective (akompaniament: Michał Lazar – gitara)
W II etapie KAIP zaśpiewała dwie piosenki: Alabama (Mariusz Obijalski, Wojciech Kościelniak), Ołowiany żołnierzyk (Edward Żuk, Jan Gwóźdź)
Martyna Guzy – Chorzów (akompaniament: Mateusz Ślosorz – fortepian)
Zaśpiewała dwie piosenki: Idzie niedźwiedź (Sutari – Zosia Barańska, Kasia Kapela, Basia Songin / tekst tradycyjny), Uśmiechnij się, Polsko (Mateusz Ślosorz / Agnieszka Osiecka)
Aleksandra Matlingiewicz – Absolwentka AST we Wrocławiu (akompaniament: Jacek Sotomski – gitara, elektronika)
Zaśpiewała trzy piosenki: Bieda (Jacek Sotomski / Katarzyna Szyngiera), Plamy na Słońcu (Kazik), Radość o poranku (Juliusz Loranc / Jonasz Kofta)
Jakub Mieszała – Teatr Odnaleziony (akompaniament: Piotr Michalczuk – śpiew, fortepian, elektronika)
Zaśpiewał dwie piosenki: Dobra książka (Tim Minchin, tłum. Piotr Michalczuk, Anna Wieczorek), Legenda o martwym żołnierzu (Kurt Weill / Bertolt Brecht, tłum. Robert Stiller)
Julia Szewczyk – absolwentka Akademii Teatralnej w Warszawie
Zaśpiewała dwie piosenki: Tylko lub mnie (Grzegorz Rdzak / Julia Szewczyk), Nic nie może wiecznie trwać (Romuald Lipko / Andrzej Mogielnicki)
Klaudia Waszak – Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Zaśpiewała trzy piosenki: Paranoja jest goła (muz. Marek Jackowski, ar. Bogdan Skiedrzyński, sł. Olga Jackowska), Ą Ę (Weber, ar. Albert Pyśk / Łona, Adam Zieliński), Polska Madonna (Andrzej Sikorowski, ar. Adrian Kąca / Agnieszka Osiecka)
Lena Witkowska – Teatr Barakah w Krakowie (akompaniament: gitara; Piotr Korzeniak – gitara basowa; Piotr Śnieguła – klarnet basowy, gitara elektryczna; Mikołaj Rodzaj – perkusja)
Zaśpiewała dwie piosenki: Piosenka psychoanalityczna (Lena Witkowska), No klaszcz (Tom Waits)
Jury w składzie: Magda Popławska, Agnieszka Smoczyńska, Agnieszka Szydłowska, Piotr Rogucki i Jerzy Satanowski, oceniać będzie wykonawczynie i wykonawców tego wieczoru i rozdzieli pomiędzy nich następujące nagrody:
- Grand Prix – statuetkę Tukana Złotego i 25 tysięcy złotych
- nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy złotych
- nagrodę Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – 4 tysiące złotych wraz z zaproszeniem do udziału w kolejnej edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii
- nagrodę Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu – sesja nagraniowa w Studiu Nagrań (w tym: nagranie, miks i mastering)
Dziennikarze obecni na Koncercie Finałowym przyznają statuetkę Tukana Dziennikarzy, publiczność – statuetkę Tukana Publiczności. Dziennikarze wrocławskiego Radia RAM przyznają też nagrodę Radia RAM im. Moniki Jaworskiej (statuetkę i Tour de RAM – udział lauretki/a w wybranych programach i podcastach).
Część II: Donosy rzeczywistości
ok. 70 min
Tekst: Miron Białoszewski, scenariusz i reżyseria: Jerzy Jan Połoński, muzyka, kierownictwo muzyczne: Mateusz Pospieszalski, scenografia: Damian Styrna, projekcje: Eliasz Styrna, kostiumy: Magdalena Nikiel
Obsada
Miron: Błażej Wójcik
Goście z głowy: Jan Peszek, Renia Gosławska, Karolina Czarnecka, Jan Jakub Monowid, Ralph Kaminski, Mateusz Pospieszalski, Król
Goście z rzeczywistości: Cezary Jabłoński, Karolina Biedroń, Antonia Federowicz, Kornel Sadowski, Katarzyna Domalewska, Barbara Pospieszalska
Muzycy
Mateusz Pospieszalski (saksofon), Piotr Wróbel (suzafon, tuba), Grzegorz Pałka (puzon), Bartek Łupiński (puzon), Piotr Chęcki (saksofon tenorowy), Oskar Torok (trąbka), Marek Pospieszalski (saksofon tenorowy), Grzegorz Tarwid (instrumenty klawiszowe), Michał Bryndal (perkusja), Tomek Dąbrowski (trąbka)
Miron Białoszewski był poetą wyjątkowym i wymykającym się wszelkim schematom, głównym przedstawiciela nurtu poezji lingwistycznej, wybitnym prozaikiem i dramaturgiem. Rok 2022 jest rokiem 100. rocznicy urodzin poety.
W twórczości Białoszewskiego słychać muzykę, rytm i frazę. Ma się wrażenie, że komponując słowa układał z nich melodię, a w ich wieloznacznościach ukrywał cały świat. Nie ma jednak wielu piosenek opartych na jego tekstach. Nie można tu oczywiście zapominać o „Karuzeli z Madonnami” z muzyką Zygmunta Koniecznego czy też wybitnym „Pamiętniku z powstania warszawskiego” z muzyką Mateusza Pospieszalskiego, ale twórczość Mirona Białoszewskiego zasługuje na dużo większe utrwalenie w świadomości muzycznej – mówi Jerzy Jan Połoński, autor scenariusza i reżyser.
Produkcja Koncertu Finałowego i Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki: Agnieszka Kozak
Asystent reżysera: Filip Zaszewski
Inspicjentka: Magdalena Morawiak
Sekretarzyni Jury: Emilia Militowska
Asystentka produkcji: Marta Leśniak