fbpx

Off: Chrapy primadonny admirować trza

(tytuł spektaklu jest jednocześnie tytułem jednego z rysunków Tadeusza Brzozowskiego)

Teatr Czterech

miejsce: Pawilon Czterech Kopuł, Wystawowa 1 (przy Hali Stulecia)
data: 18 marca (poniedziałek) 2024, godz. 18:00 i 21:00
czas: 1 godz. 45 min.
bilety: 10 zł

koncepcja: Justyna Oleksy + kreacja zbiorowa
performerzy i  współautorzy konceptu: Monika Ćma, Ewelina Dac, Elżbieta Dudź, Maciej Makosch, Katarzyna Mazurkiewicz, Anna Lorenc, Krzysztof Sztyliński, Magdalena Sztylińska, Lesław Zamaro z udziałem Zespołu Śpiewaczek Miejskich „Zdrada Osiedla”
oprowadzanie po wystawie (będące preludium spektaklu): Justyna Oleksy
współpraca muzyczna: Mateusz Rybicki, Marcin Zaremba, Agata Zemla

choreografia: Magdalena Górnicka-Jottard
plastyka spektaklu: Dominika Chochołowska-Bocian

Produkcja PPA: Grażyna Górka

„Chrapy primadonny admirować trza” to spektakl-oprowadzanie. Widz przemieszcza się jak w muzeum, ale podąża za nietradycyjnym i niemuzealnym przewodnikiem. Jest nim Teatr Czterech, który w czterech miejscach Pawilonu Czterech Kopuł tworzy sceny ściśle związane z obiektami, które się tam znajdują. Punktami wyjścia są obrazy i rzeźby, kuratorski zamysł wystawy, teksty artystów i ich muzyczny potencjał:

Zaczynamy od motywu wojennego, który był swoistym triggerem wielu wypowiedzi artystycznych drugiej połowy XX wieku, kończymy na czacie GPT w kontekście próby rozmowy z „Tłumem” Magdaleny Abakanowicz – w kontekście również zwiastującym wojnę. Pomiędzy, w tej klamrze, mieści się jednak duża wypowiedź plastyczno-teatralna o abstrakcji: wyrażonej muzycznie i eksperymentującej ze słowem, jak w przypadku sztuki Tadeusza Brzozowskiego, którego fraza stała się tytułem spektaklu. Tu chcemy pomieścić opowieść o indywidualizmie i bardzo pojedynczych wrażliwościach – nieco w kontraście do społecznych, niespokojnych ram współczesności zanurzonej jedną nogą w powojniu, drugą w agresywnym dziś.

Nieodłączną częścią spektaklu „Chrapy primadonny admirować trza” jest oprowadzanie po wybranych fragmentach wystawy sztuki XX i XXI wieku z kolekcji Pawilonu Czterech Kopuł.

fot. K. Gandecki (w tle rzeźba Magdaleny Abakanowicz „Żóły abakan” z kolekcji MNWr – ekspozycja w Pawilonie Czterech Kopuł).

Font Resize
Ustawienia kolorów